۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

  • شناسه : 1174
  • 07 بهمن 1396 - 10:13
  • 40 بازدید
  • ارسال توسط :
شیوه غنی سازی تربیت بدنی

شیوه غنی سازی تربیت بدنی

دبستان دخترانه شماره ۳ امام حسین(علیه السلام) مقدمه تربیت بدنی فرایندی است آموزشی – تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیتهای جسمانی است . تعریف فوق برداشتی است کلی از تعلیم و تربیت که نشاندهنده فرآیند مستمر یادگیری و تکامل کلی در طول زندگی است . تربیت بدنی شامل […]

دبستان دخترانه شماره ۳ امام حسین(علیه السلام)

مقدمه

تربیت بدنی فرایندی است آموزشی – تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیتهای جسمانی است . تعریف فوق برداشتی است کلی از تعلیم و تربیت که نشاندهنده فرآیند مستمر یادگیری و تکامل کلی در طول زندگی است . تربیت بدنی شامل کسب و پردازش مهارت های حرکتی ، توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت ، کسب دانش علمی درباره فعالیتهای جسمانی و تمرین و توسعه تصور ذهنیت از فعالیتهای جسمانی به عنوان وسیله ای برای بهبود اجرا و عملکرد انسان است .

تربیت بدنی نه تنها به فواید جسمانی حاصل از شرکت در فعالیتهای بدنی توجه دارد بلکه بالا بردن دانش و آگاهی و ایجاد موقعیت های مناسب برای یادگیری و فعالیت مداوم را نیز مورد توجه قرار می دهد . برای عینیت بخشیدن به فواید تربیت بدنی ، مربیان باید در تدوین برنامه های کامل و انتخاب آگاهانه فعالیتها کوشا باشند تا از طریق نهایت استفاده نصیب دانش آموزان گردد .

امروزه برنامه های کامل تربیت بدنی ، در رده های سنی آموزشگاهی قابل برنامه ریزی هستند . برنامه تربیت بدنی با نظارت و هدایت افراد و مربیان ورزش زندگی دانش آموزان را پربار می سازد . توجه اساسی تربیت بدنی و ورزش به فعالیتهای جسمانی توام با قوانین و مقررات است که افراد به وسیله آن با یکدیگر به رقابت می پردازند .

اصطلاح غنی سازی تربیت بدنی و ورزش تمام برنامه ها از برنامه های آموزشگاهی تا برنامه های مدرن در موقعیت ها و رده های سنی مختلف را در بر می گیرد و به عوامل موثر بر کسب و اجرای مهارتهای حرکتی سازمان یافته ، مراحل یادگیری و روش تسهیل یاد گیری و عوامل موثر بر تکامل قابلیتهای حرکتی پایه می پردازند .

تعریف مسئله

در این پژوهش برای رسیدن به شیوه های مطلوب جهت غنی سازی درس تربیت بدنی پرسشنامه ای در خصوص نحوه اجرای برنامه های درس تربیت بدنی در بین دبیران ورزش و دانش آموزان توزیع گردید .

این پرشش نامه حاوی سئوالاتی در خصوص شیوه ها و مراحل اجرای برنامه های تربیت بدنی در ساعت ورزش ، حضور فیزیکی ، داوری ، انضباط ، مشاهده ، اجرا ، تربیت بدنی ، ارزشها و زیانها موجود ، کیفیت و پیشرفت را مورد بررسی قرار داده موفقیت و هدف آموزش را با تجزیه و تحلیل عوامل همچون سن ، میزان تجربه دانش موزان ، مراحل یادگیری ، محتوای درس ، سطح فعالیت منابع در دسترس مانند وسایل تجهیزات و فضا ، تعداد دانش آموزان ، زمان در دسترس و ویژگی ها و نگرش معلمان تربیت بدنی مورد کندو کاش قرار داده تا در نهایت به نتیجه گیری معقول و منطقی در خصوص نحوه برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای ورزشی در مدارس برسیم .

ضرورت و اهمیت تحقیق

برنامه های ورزشی آموزشگاهها بخش عمده تجارت آموزشی هزاران دانش آموز در دبیرستانها است ، با این حال در اغلب موارد این برنامه ها باید اصلاح شوند . بعضی از این برنامه ها ارتباط بسیار ضعیفی با فرایند تعلیم و تربیت دارند . برای اجرای صحیح برنامه ها و اهداف تربیت بدنی در آموزشگاهها با امکانات و بودجه بسیار ناچیز و تعداد زیاد دانش آموزان چه روشهایی مناسب است ؟ و چگونه باید برنامه ریزی نمود ؟ مربیان تربیت بدنی در پست های ورزشی مدارس باید از چه شیوه هایی برای گسترش امر ورزش استفاده نمایند ؟

تغییراتی که در تربیت بدنی امروزی مشهود است نتیجه نظریه های جدید و شگفت انگیز نیست بلکه حاصل رویدادهای سه ایده تربیتی است که روانشناسی نوین تاکید زیادی بر آنها دارد . این سه ایده عبارتند از : کمال شخصیت ویژه دانش آموز ، تاثیر فعالیت و تجربه در روند فراگیری می باشند که این امر هیچگاه حادث نخواهد شد جز آنکه در برنامه ریزی و اجرای درس تربیت بدنی در مدارس تغییرات اساسی به وجود آوریم .
درس تربیت بدنی در زنگ ورزش زمانی با ارزش است که ایده مشخصی از هدف فعالیت را در ازهان به وجود آورد . پس در غنی سازی برنامه های تربیت بدنی در آموزشگاهها باید دید که در ساعات درس ورزش روش تدریسی خاصی ارائه می گردد ؟ در انتخاب روش تدریس و غنی سازی ساعت ورزش به هدف کلی آموزش توجه می شود ؟ و در انتخاب شیوه تدریس به نظرات دانش آموزان توجه دارند .

در این تحقیق سعی می شود با استفاده از یافته های قبلی بررسی های دقیقی بر روی این موضوع صورت گیرد ، با اجرای صحیح برنامه های غنی سازی درس ورزش در مدارس طوری که دانش آموزان بازخورد اجرای آن را دریافت نمایند ، می توان به اهداف اصلی شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی در ساعات ورزش با همکاری مربیان و ایجاد یک وضعیت ذهنی صحیح در متعلم ، وجود تسهیلات مناسب و ایجاد زمینه فکری مطلوب در دانش آموزان برای درک و شناخت موقعیت می توان خلاء های موجود در این زمینه را برطرف نمود .

امید است بدین وسیله راهکارهای مفید و موثری جهت هر چه پربار تر نمودن درس تربیت بدنی در ساعات ورزش در اختیار مسئولین و برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد .

فرضیه های تحقیق

۱- ویژگیهای رفتاری دبیران ورزش در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

۲- فضا و امکانات و تجهیزات ورزشی در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

۳- روش تدریس تربیت بدنی و ورزش در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

۴- برنامه ریزی آموزشی در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

۵- نحوه نظارت و ارزشیابی از ساعات ورزش مدارس در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

۶- برگزاری مسابقات ورزشی در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

۷- توجه به بودجه و سرانه ورزشی مدارس در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

۸- تامین نیازهای شخصیتی و روانی دبیران ورزش و دانش آموزان در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

۹- توجه به وضعیت دانش آموزان در شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی تاثیر معنی داری دارد .

متغیرهای تحقیق

در این تحقیق پرسشنامه ویژه ای که حاوی سئوالاتی در خصوص بررسی شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی در مدارس می باشد و در بین جامعه آماری نمونه دبیران ورزش مرد و دانش آموزان پسر توزیع می گردد ، به عنوان متغیرهای مستقل و شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی به عنوان متغیرهای وابسته معرفی می شود .

محیط پژوهش

کلیه دبیرستانهای پسرانه شهرستانهای اهواز که به جامعه آماری نمونه تحقیق در بین آنها انتخاب گردیده ، به عنوان محیط پژوهش معرفی می گردند .

الف : محدودیتهای قابل کنترل

۱- پرسشنامه ویژه دبیران ورزش و دانش آموزان مشتمل بر سئوالاتی در خصوص نحوه ارائه و اجرا و برنامه ریزی مطلوب درس تربیت بدنی در دبیرستانهای پسرانه اهواز است .

۲- این تحقیق تنها بر روی دبیران ورزش مرد و دانش آموزان پسر دبیرستانهای شهرستان اهواز انجام گردید .

ب : محدودیتهای غیر قابل کنترل

۱- انتخاب جامعه آماری نمونه دانش آموزان و توجیح و تشریح اهداف تحقیق .

۲- برخورد نمودن به زمان امتحانات پایان ترم دانش آموزان که این امر باعث گردید که کار توزیع پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات با مشکل مواجه گردید .

۳- تفاوت در سطح نگرش دانش آموزان به موضوع تحقیق باعث می گردد که برخی از آنها با مسئله به سادگی برخورد ننمایند .

۴- به خاطر اینکه پیش بینی می گردید که تعدادی از پرسشنامه ها باز گردانده نشوند و یا اینکه به آنها پاسخ داده نشود ، تعداد بیشتری نمونه انتخاب گردید تا در نهایت امر نتیجه گیری با مشکل مواجه نشویم .

۵- نوع پاسخ دانش آموزان به سئوالات پرسشنامه از محدودیت دیگر تحقیق بود .

۶- پراکندگی جغرافیایی آموزشگاههای محل خدمت دبیران ورزش جهت توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها و بیان اهداف تحقیق از دیگر محدودیت ها بود .

۷- نوع پاسخ و نحوه برخورد با محتوای سئوالات پرسشنامه ها توسط دبیران ورزش از دیگر محدودیت های این تحقیق بود .

جامعه آماری تحقیق

تمامی دانش آموزان پسر در دبیرستانهای اهواز در سطح نواحی چهارگانه آموزش و پرورش که بالغ بر ۴۰۰۰۰ نفر در سال تحصیلی ۷۸-۷۹ می باشند و کلیه دبیران ورزش مرد شاغل در نواحی چهارگانه جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند .

نمونه تحقیق

۱- بمنظور اینکه نتایج حاصل از این تحقیق دارای اعتبار بالایی باشد و عنایت به این موضوع که تعداد کل دبیران ورزش مرد شاغل در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بالغ بر ۵۰ نفر می باشد ، کلیه آنها به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردیدند .

۲- برای انتخاب جامعه نمونه دانش آموزی ، ابتدا کل دانش آموزان چهار ناحیه را در ازای تقریباً هر ۴۰۰۰ نفر یک مدرسه جمعاً ۱۰ مدرسه و از هر مدرسه ۲۰ نفر از طریق دفاتر آمار آموزشگاهها بصورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردیدند .

روش تحقیق و روش آماری

این تحقیق که از نوع توصیفی می باشد ، به شکل میدانی انجام شده و برای برنامه ریزی شیوه های غنی سازی درس تربیت بدنی در مدارس و رسیدن به نتایج مشترک برای ارائه یک طرح درس واحد که مشخصات یک برنامه پربار جهت غنی سازی درس تربیت بدنی را داشته باشد ، اطلاعات مورد نیاز خود را با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و به شرح زیر به بررسی و تجزیه و تحلیل آن می پردازد .

۱- پاسخ های مختلف افراد جامعه تحقیق پس از جمع بندی در جداولی به صورت فراوانی های ساده و درصدی مشخص شده اند .

۲- برای استنباط و استنتاج بهتر از داده های بدست آمده از نمودارهای میله ای استفاده شده است .

۳- جهت بررسی روابط بین متغیرها و تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون مجذور کای ( x۲ ) استفاده شده اند .

ابزار جمع آوری اطلاعات

۱- دفتر آمار آموزشگاهها که برای انتخاب تصادفی حجم نمونه دانش آموزی مورد استفاده قرار می گیرد .

۲- لیست آماری معلمان ورزش استان جهت انتخاب حجم نمونه دبیران ورزش مورد استفاده قرار می گیرد .

۳- پرسشنامه ویژه دبیران ورزش و دانش آموزان حاوی ۴۵ سئوال برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق است .

تعریف اصطلاحات و واژه ها

۱- تربیت بدنی : فرایندی است آموزشی – تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت های جسمانی است .

۲- ورزش : یک فعالیت رقابتی نهادینه شده که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی شدید و یا استفاده از مهارتهای جسمانی پیچیده است .

۳- برنامه ریزی آموزشی : یکی از جنبه های مدیریت است و آن پویشی است در راستای تعیین نوع برنامه تربیت بدنی و فعالیتهای مربوط به آن .

۴- طرح درس : اصول برنامه ریزی ، تنظیم محتوای درس ، سازماندهی و آماده سازی دانش آموزان برای یادگیری ، حل معقول ناسازگاریهای رفتاری در کلاس ، ایجاد اندیشه منطقی و اخلاق مطلوب در دانش آموزان ، گروه بندی آنها بر اساس توانایی و توجیه و تشریح برنامه .

۵- یادگیری : تغییر حالت درونی یادگیرنده و نتیجه آموزش ، تجارب ، مطالعه و یا تمرین .

۶- شاگرد محوری : شیوه تدریس غیر مستقیم که در آن شاگرد تصمیم گیرنده اصلی است .

۷- غنی سازی : تدارک ابزار اساسی برای خودآموزی و ایجاد زمینه های مناسب جهت کسب مهارت ، دانش و ابداع استانداردهایی جهت نظارت .

۸- روش تدریس : ترکیبی از برنامه ریزی و سازماندهی تجارب آموزش و نیز موفقیت معلم در انتقال محتوای درس مورد نظر .

۹- شیوه تدریس فرمانی : نوع فعالیتها ، نحوه و زمان اجرا از طرف معلم تعیین شده و در واقع معلم تصمیم گیرنده مطلق در اداره و سازماندهی کلاس است .

۱۰- شیوه تدریس تمرین : شرح و نشان دادن حرکت یا فعالیت با استفاده از وسایل سمعی و بصری و یا به وسیله معلم و پاسخ و پرسش و رفع اصلاح حرکات و توجیه دانش آموزان .

۱۱- شیوه تدریس دو جانبه یا ارتباطی : ارتباط دانش آموز در زمینه های تمرین ، ارزیابی بازخوردهای اصلاحی با تصمیم گیری و نظارت معلم .

۱۲- شیوه تدریس تکلیف : تعیین نوع فعالیت و محتوای آن توسط معلم و دادن فرصت به دانش آموزان در ارتباط با تصمیم گیری در زمینه انجام آن .

۱۳- شیوه تدریس کشف هدایت شده : برنامه ریزی نوع و روشهای انجام حرکت توسط معلم و تمرکز روی بهترین روشهای حرکتی منجر به کسب مهارتها توسط دانش آموزان ( از یک راه ) .

۱۴- شیوه تدریس حل مشکل : برنامه ریزی نوع و روشهای انجام یک حرکت توسط معلم و تمرکز روی بهترین روشهای حرکتی منجر به کسب مهارتها توسط دانش آموزان ( از راه های مختلف ) .

۱۵- شیوه تدریس کشف حرکت : نحوه انجام هر حرکت با نظر و تمایل و خواسته دانش آموز با کمترین نظارت برگزار می گردد .

۱۶- ویژگی های رفتاری : مجموعه عملکرد فراگیر بعد از ارائه موضوع یا نظریه .

۱۷- نظارت و ارزشیابی : سنجش تدریجی از عملکرد افراد است که ضمن رفع نواقص در تقویت نکات مثبت موثر افتد .

۱۸- تامین نیازهای شخصی روانی : ایجاد زمینه های ارتباط آموزش و مشارکتی ، تشویق و تنبیه و تجزیه و تحلیل شیوه های رفتاری .

۱۹- وضعیت : تجزیه و تحلیل شیوه های رفتاری و آموزشی ، توجه به سن ، استعداد خواسته ها و علائق ، سرعت یادگیری ، توانایی های جسمانی و اصل تفاوت های فردی است .

۲۰- بودجه : عبارت است از پیش بینی برنامه های مالی آینده بر اساس سطح فعالیت معین .

۲۱- سرانه : عبارت است از درآمد تقسیم بر تعداد نفرات .

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.